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C h a n t  F u n è b r e

sur la mort de Rimsky-Korssakow – Trauergesang (Trauermarsch) für Orchester, geschrieben auf den Tod Nikolai A. Rimsky-Korssakows – Funeral Dirge for wind instruments in memory of Rimsky-Korssakov – Canto funebre (Marcia funebre) per orchestra (istrumenti a fiato) scritto sulla morte di Rimsky-Korsakow op. 6

 

Remarks: Nikolay Rimsky-Korsakov died on 8/21 June 1908 on his estate at Lyubensk in what is now the Pskov district of St Petersburg. Our entire knowledge of the Funeral Dirge for wind instruments that Strawinsky wrote in his memory, including Strawinsky’s stylistic assessment of the piece, derives from the composer himself. It was unpublished, and the manuscript is now believed to be lost. According to Strawinsky, there exists the possibility that the orchestral parts, which were lost in the confusion of the October Revolution, may still exist in one of St Petersburg’s orchestral libraries. It was performed – presumably for the first and last time – at the first of the Belayev Concerts to be held in St Petersburg following Rimsky-Korsakov’s death. The conductor was Felix Blumenfeld. Of none of his early works (in other words, those that predate The Firebird) did Strawinsky have such a high opinion as he did of the present piece. It was, he claimed, the best thing he had written until then, better even than Fireworks and the Scherzo fantastique. Never before had he gone so far in the direction of chromatic harmony. Structurally, the piece was built on a tremolando background that listeners were meant to interpret as the tremulous murmurings of a funeral chorus made up of bass voices. The solo instruments of the orchestra were personified as figures filing past the tomb of the dead composer, each laying down its melody as though it were a wreath placed upon the tomb. The device described here is one that Strawinsky was later to develop in his ballet Petrushka and can be traced back to pre-Classical models, being found in a number of Baroque cantatas as well as in the final chorus of Bach’s St Matthew Passion. It is possible that the perceptive Boris Asafyev, who published the first Russian life of Strawinsky under the pen name of Boris Glebov in 1929, heard the Funeral Dirge.

 

Strawinsky turned out to be correct in his assumption that the manuscript would reappear sometime in one of the Russian archives. The Russian musicologist Natalya Braginskaya reported the find on 4th September 2015 at a Congress in St Petersburg. The work, estimated to last 12 minutes, was in a pile of old manuscripts in a back room in the St Petersburg Conservatory. The room must have been emptied for renovation works. During this process, an employee of the library came across the lost manuscript.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

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sur la mort de Rimsky-Korssakow – Trauergesang (Trauermarsch) für Orchester, geschrieben auf den Tod Nikolai A. Rimsky-Korssakows – Funeral Dirge for wind instruments in memory of Rimsky-Korssakov – Canto funebre (Marcia funebre) per orchestra (istrumenti a fiato) scritto sulla morte di Rimsky-Korsakow op. 6

 

Bemerkungen: Am 8. Juni julianischen = 21. Juni gregorianischen Kalenders 1908 verstarb Nikolai Rimsky-Korssakow auf seinem Landgut Ljubensk im Gouvernement St. Petersburg. Alles Wissen über die Trauermusik, die für Bläser geschrieben war, auch deren stilistische Einschätzung, geht auf Strawinsky selbst zurück. Die Trauermusik blieb unveröffentlicht; das Manuskript gilt als verschollen. Nach Strawinsky sollte allerdings die Wahrscheinlichkeit bestehen, die in den Wirren der Russischen Revolution in Verlust geratenen Orchesterstimmen in einer der St. Petersburger Orchesterbibliotheken wieder aufzufinden. Im ersten Konzert der St. Petersburger Belajew-Reihe nach Rimskys Tod wurde die Bläsermusik unter der Leitung von Felix Blumenfeld (vermutlich zum ersten und letzten Mal) aufgeführt. Von keinem seiner Frühwerke (= Werke vor dem Feuervogel) hat Strawinsky so viel gehalten wie von der Trauermusik. Sie sei das Beste gewesen, das er überhaupt damals komponiert habe, besser also als Feuerwerk und Scherzo fantastique. Nie zuvor sei er in der chromatischen Harmonik so weit gegangen wie hier. Strukturell baute er das Stück über einem Tremolohintergrund auf, der wie das Gemurmel eines Trauerchors aus schwankenden Baßstimmen zu empfinden war. Die Orchester-Soloinstrumente wurden gleichsam personifiziert, indem sie ihre Melodien als eine Art von individuellen Kränzen auf das Grab des Verstorbenen legten. Das hier geschilderte und von Strawinsky im Ballett Petruschka weiterentwickelte Verfahren hat Vorbilder bereits im vorklassischen Bereich und findet sich in barocken Trauerkantaten bis hin zum Schlußchor der Bachschen Matthäuspassion. Möglicherweise hat der scharfsinnige Boris Assafjew, der unter dem Decknamen Glebow 1929 die erste russische Strawinsky-Biographie verfaßte, den Trauergesang noch gehört.

Strawinsky behielt mit seiner Vermutung recht, das Manuskript könnte irgendwann aus einem der russischen Archive wieder auftauchen. Über den Fund berichtete die russische Musikwissenschaftlerin Natalya Braginskaya am 4. September 2015 anläßlich eines Kongresses in St. Petersburg. Das auf 12 Minuten geschätzte Stück befand sich in einem Stoß alter Manuskripte in einem Hinterzimmer des St. Petersburger Konservatoriums. Der Raum mußte wegen Renovierungsarbeiten leer geräumt werden. Dabei stieß eine Bibliotheksangestellte auf das verschollene Manuskript.

 

 

 

 

 

 

 

 

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K Cat­a­log: Anno­tated Cat­a­log of Works and Work Edi­tions of Igor Straw­in­sky till 1971, revised version 2014, by Hel­mut Kirch­meyer. 
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