N 14 [1916]

S o u v e n i r   d ’ u n e   M a r c h e   B o c h e

 

Title: As Strawinsky said nothing about the piece, one can only speculate about the title and the conception of the work. The linguistic form Souvenir d’une is unusual to say the least. A French person would generally prefer Souvenir de. The matter is dependent on whether Strawinsky wanted to differentiate by means of the language between the German March in itself (de) and a specific March (d’une), or whether his knowledge of the French language was too small for him to appreciate this grammatical peculiarities. The word “Boche” was a French swear word for the Germans at that time meaning ‘blockhead’, and had not even a slightly friendly connotation in the mind of a Private.

 

Style: the piano writing in this short piece in three sections has both hands in the bass register, and appears to allude in the middle section to the March movement from Beethoven’s Piano Sonata, Op. 111. In any case, the title does not make reference to a specific, known German Military March. Many different sorts of references can be derived from the figuration in the middle section with its stamping bass notes.

 

Remarks: At the beginning of 1916, Edith Wharton in New York published a volume in support of American war victims, to which numerous American and French artists were invited, who delivered contributions that had not been taken from other sources and were artistically individual. The anthology was named The Book of the Homeless – Le Livre des Sans-Foyer and was published in London by Macmillan & Co. Strawinsky contributed a Souvenir d’une Marche Boche, which was printed in the form of a four-page autotype of the manuscript on pp. 52 to 54 under the title in capital letters MUSICAL SCORE / IGOR STRAVINSKY / SOUVENIR D’UNE MARCHE BOCHE. In the four-page preface beginning on p.48, there is a portrait of Strawinsky according to a study in oil by Jack-Émile Blanche. There was never an engraved publication of the March, which is regarded in the Strawinsky literature as inconsequential and is catalogued with the date of completion as Morges, 1 Sept. 1915. Strawinsky was clearly not interested in having the work printed. The publishing house Boosey & Hawkes issued a reprinting in 1997 after Strawinsky’s death as part of an 11-page anthology Stravinsky for piano. A collection of miniatures and arrangements for piano solo and duet (plate number: 10631); it was the first piece and appeared on pp. 23, putting the 1916 facsimile of the 1915 manuscript into print. The autograph score is located in the Library of Congress in Washington.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

N 14 [1916]

S o u v e n i r   d ’ u n e   M a r c h e   B o c h e

 

 

Titel: Da sich Strawinsky über das Stück ausgeschwiegen hat, läßt sich auch über den Titel und damit über die Werkvorstellung nur spekulieren. Die Sprachform Souvenir d’une ist zumindest ungewöhnlich. Ein Franzose würde vermutlich eher Souvenir de vorziehen. Alles hängt davon ab, ob Strawinsky über die Sprache eine Unterscheidung zwischen dem deutschen Marsch an sich (de) und einem bestimmten Marsch (d’une) treffen wollte oder ob er der französischen Sprache zu wenig mächtig war, um die grammatikalischen Besonderheiten abzuschätzen. Das Wort „Boche“ war damals ein gegen Deutsche gerichtetes französisches Schimpfwort, das dem Sinne nach etwa „Holzkopf“ bedeutet. Damit war, wie sonst nach Landsermentalität üblich, keine auch nur halbwegs freundliche Nebenaussage verbunden.

 

Stilistik: Der Klavierklang des dreiteiligen kleinen Stückes verbleibt beidhändig im Baßregister und scheint im Mittelteil auf Beethovens Marschsatz aus der Klaviersonate Op. 111 anzuspielen. Jedenfalls dürfte sich der Titel nicht auf die Erinnerung an einen bekannten, bestimmten deutschen Militärmarsch beziehen. Aus der Umspielung des Mittelteils mit den stampfenden Baßtönen lassen sich die verschiedenartigsten Deutungen ableiten.

 

Bemerkungen: Anfang des Jahres 1916 gab Edith Wharton aus New York einen Sammelband zu Gunsten der amerikanischen Kriegsopferhilfe. heraus, zu dessen Gestaltung zahlreiche amerikanische und französische Künstler eingeladen wurden, die sich auch nicht entzogen und künstlerisch individuelle Beiträge lieferten. Der Sammelband nannte sich “Buch der Heimatlosen” (The Book of the Homeless — Le Livre des Sans-Foyer) und erschien in London bei Mac Millan & Co. Strawinsky steuerte einen Souvenir d’une Marche Boche bei, der in Form einer vierseitigen Manuskript-Autotypie auf Seite 52 bis 54 unter dem in Majuskeln geschriebenen Titel MUSICAL SCORE / IGOR STRAVINSKY / SOUVENIR D’UNE MARCHE BOCHE abgedruckt wurde. Im vierseitigen Vorspann ab Seite 48 findet sich ein Porträt Strawinskys nach einer Studie in Öl von Jacques-Émile Blanche. Eine gestochene Veröffentlichung hat der Marsch, der in der Strawinsky-Literatur als belanglos eingestuft wird und als Kompositions-Endedatierung mit Morges, 1 Sept. 1915 abgezeichnet wurde, nicht erfahren. Strawinsky war offensichtlich auch nicht an einem Druck interessiert. Der Verlag Boosey & Hawkes brachte 1997 nach Strawinskys Tod im Rahmen eines 11-seitigen Sammelbandes Stravinsky for Piano. A collection of miniatures and arrangements for piano solo and duet (Platten-Nummer: 10631) als erstes Stück auf S. 23 einen Nachdruck heraus, der das 1916 faksimilierte Manuskript von 1915 in Drucksatz übertrug. Das Autograph befindet sich in der Library of Congress in Washington.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

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K Cat­a­log: Anno­tated Cat­a­log of Works and Work Edi­tions of Igor Straw­in­sky till 1971, revised version 2014 and ongoing, by Hel­mut Kirch­meyer. 
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