N 13 [1915]

[Arrangement of a Prélude by Anatole Ljadov]

 

Remarks: In 1915, Strawinsky orchestrated Anatole Ljadov’s 3rd Prelude from the latter’s Opus 11 for the Contes Russes ballet. Ljadov was one of the most gifted Russian composers. He suffered from depression, which crippled his willpower. His contemporaries were quick to interpret this as laziness. He was thrown out of the St. Petersburg Conservatoire in 1876 for this laziness, but was readmitted in 1878. Diaghilev had commissioned this classic Russian Oblomov with the composition of his Firebird ballet. Ljadov however could not get to grips with the project. The commission therefore passed to Strawinsky, who had brought himself to Diaghilev’s attention by means of several orchestrations and his early orchestral works. The autograph score of the Ljadov orchestration is today located in the National Library in Paris.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

N 13 [1915]

[Bearbeitung Präludium von Anatole Ljadow]

 

Bemerkungen: Für das Ballett Contes Russes instrumentierte Strawinsky 1915 Anatol Ljadows 3. Präludium aus Op. 11. Ljadow zählte zu den kompositorischen Spitzenbegabungen seiner russischen Heimat. Er litt aber unter Depressionen, die seine Willenskraft lähmten. Seine Zeitgenossen legten sie ihm kurzerhand als Faulheit aus. Wegen Faulheit verwies man ihn 1876 vom Konservatorium in St. Petersburg, ließ ihn aber 1878 wieder zu. Diesen klassischen russischen Oblomow hatte Diaghilew mit der Komposition eines Feuervogel-Balletts beauftragt. Ljadow kam damit aber nicht zurecht. So ging der Auftrag an Strawinsky weiter, der sich bei Diaghilew mit verschiedenen Instrumentierungen und den frühen Orchesterwerken empfohlen hatte. Das Autograph der Ljadow-Instrumentierung befindet sich heute in der Pariser National-Bibliothek.

 

 

 

 

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