N 8 [1909]

N o c t u r n e  /  V a l s e  b r i l l a n t e

(Chopin arrangements) – Nocturne / Valse brillante [Chopin-Bearbeitungen]

 

Remarks: Strawinsky orchestrated the Nocturne in A flat major (Op.32 Nr. 3) and the Valse Brillante in E-flat major (Op. 18) by Frederic Chopin in 1909 for the performance of the one-act ballet, Les Sylphides by Diaghilev’s Ballets Russes. Aside from Strawinsky, Sokolow, Taneyev, Ljadow and Glazunov also took part in further orchestrations of Chopin’s works. The sparklingly presented ballet was premiered on 2nd June 1909 in the Parisian Théâtre du Châtelet. It was danced by Anna Pavlova, Tamara Karsawina, Alexandra Baldina and Vaslav Njinsky. Staging and costumes were designed by Alexandre Benois, and the choreography was by Michael Fokine. Serge Grigoriev was director and it was conducted by Nikolai Tscherepnin. Both Strawinsky editions remained unpublished, but they brought him to the attention of Diaghilev and led to his part in the commission for the ballet intended for Ljadow, The Firebird.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

N 8 [1909]

N o c t u r n e  /  V a l s e  b r i l l a n t e

[Chopin-Bearbeitungen]Nocturne / Valse brillante (Chopin arrangements)

 

Bemerkungen: Für die Aufführung des einaktigen Balletts Les Sylphides durch Diaghilews Balletts Russes instrumentierte Strawinsky 1909 das Nocturne As-Dur Op. 32 Nr. 3 und die Valse brillante Es-Dur Op. 18 von Frederic Chopin. Außer Strawinsky waren Sokolow, Tanejew, Ljadow und Glasunow mit weiteren Instrumentierungen Chopinscher Stücke beteiligt. Das glanzvoll dargebotene Ballett wurde am 2. Juni 1909 im Pariser Théâtre du Châtelet uraufgeführt. Es tanzten Anna Pawlowa, Tamara Karsawina, Alexandra Baldina und Vaslaw Nijinsky. Bühnenbild und Kostüme stammten von Alexandre Benois, die Choreographie von Michael Fokine. Serge Grigoriew führte Regie, die Orchesterleitung hatte Nikolai Tscherepnin. Beide Strawinsky-Bearbeitungen blieben unveröffentlicht, brachten ihm aber bei Diaghilew Ansehen und führten mit zur Auftragserteilung für das ursprünglich Ljadow anvertraute Ballett Feuervogel.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

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