N 23 [1933]

D i a l o g u e   d e   l a   J o y e   e t   d e   l a   R a i s o n

Dialogue between Joy and ReasonZwiegespräch zwischen der Fröhlichkeit und der Vernunft

 

Remarks: On 8th December 1932, Samuel Dushkin and Igor Strawinsky played the Duo Concertant in the Salle Pleyel in Paris. Among the audience was the Petrarch specialist Charles-Albert Cingria (18841954) whom Strawinsky met for the first time in May 1914 in Paris. Between the two strongly religious men there developed a close friendship by Strawinsky’s standards with mutual intellectual influence. Cingria saw the spirit of Petrarch reborn in Strawinsky’s work for violin and piano. Strawinsky read Cingria’s book on Petrarch in 1933 and began a larger composition for two singers and a keyboard instrument in January 1933, which was based on Cingria’s version of a text after Petrarch’s Latin didactic dialogue De Remedii utriusque fortunae from the year 1358, which had been translated early in France. Cingria’s book contained additional musical examples by Bardi, Caccini and Gluck. The composition must have been interrupted by his more important work on the melodrama Perséphone and was not taken up again. Strawinsky sent the fragment to Robert Craft as a gift on 25th December 1949, and Craft called it ‘the most marvellous gift I have ever received’. It was first published on page 372378 of the 1st volume of his edition Selected Correspondence of 1982 as a facsimile autotype.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

N 23 [1933]

D i a l o g u e   d e   l a   J o y e   e t   d e   l a   R a i s o n

Dialogue between Joy and ReasonZwiegespräch zwischen der Fröhlichkeit und der Vernunft

 

Bemerkungen: Am 8. Dezember 1932 spielten Samuel Dushkin und Igor Strawinsky in der Salle Pleyel von Paris das Duo concertant. Unter den Zuhörern befand sich der Petrarca-Spezialist Charles-Albert Cingria (18841954), mit dem Strawinsky zum ersten Mal im Mai 1914 in Paris zusammengetroffen war. Zwischen den beiden, stark religiös geprägten Männern entwickelte sich eine für Strawinskysche Verhältnisse besonders enge Freundschaft mit gegenseitiger intellektueller Beeinflussung. Cingria sah in Strawinskys Violin-Klavier-Stück den Geist Petrarcas wiedergeboren. Strawinsky las 1933 Cingrias Petrarca-Buch und begann noch im Januar 1933 mit einer größeren Komposition für zwei Singstimmen und einem Tasteninstrument in der Textfassung Cingrias nach Petrarcas in Frankreich schon früh übersetztem lateinischen Lehrdialog De Remedii utriusque fortunae aus dem Jahre 1358. Cingrias Buch enthielt zudem Musikbeispiele von Bardi, Caccini und Gluck. Die Komposition mußte wegen der vorrangigen Arbeiten am Melodram Perséphone unterbrochen werden und wurde nicht wieder aufgenommen. Strawinsky schenkte das Fragment am 25. Dezember 1949 Robert Craft, der es als größte Gabe, die er je empfangen habe (the most marvellous gift I have ever received), im I. Band seiner Ausgabe Selected Correspondance von 1982 auf den Seiten 372378 als Faksimile-Autotypie erstmals veröffentlichte.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

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K Cat­a­log: Anno­tated Cat­a­log of Works and Work Edi­tions of Igor Straw­in­sky till 1971, revised version 2014 and ongoing, by Hel­mut Kirch­meyer. 
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