N 18 [1918]

C h o e u r  d u  P r o l o g u e

de Boris Godunow

[Mussorgsky-Arrangement]

 

Remarks: In August or September 1918 in Morges, Strawinsky arranged the choral prologue from Mussorgsky’s opera Boris Godunov for solo piano arrangé pour mes enfants. The work was intended for his children. A neat copy of the arrangement, which remained unpublished during Strawinsky’s lifetime, is in the Paul Sacher Foundation, in Basel. Strawinsky transposed the piece from the original f minor to a minor. Boosey & Hawkes published the work in 1997 after Strawinsky’s death in an eleven-page anthology Stravinsky for Piano. A collection of miniatures and arrangements for piano solo and duet (plate number: 10631) as the third piece, which quietly removed things that were open to misinterpretation and presumably incorrect in Strawinsky’s autograph store in Rimsky-Korsakov’s procedure. Additionally inserted accidentals for dynamics, tempo and phrasing are indicated as not coming from Strawinsky. This piano piece was played publicly for the first time on 13th September 1982 at the Strawinsky festival in San Diego.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

N 18 [1918]

C h o e u r  d u  P r o l o g u e

de Boris Godunow

[Mussorgsky-Bearbeitung]

 

Bemerkungen: Im August oder September 1918 richtete Strawinsky in Morges arrangé pour mes enfants den Chor-Prolog aus Mussorgskys Oper Boris Godunow für Solo-Klavier ein. Die Arbeit war für seine Kinder bestimmt. Eine Reinschrift des zu Lebzeiten Strawinskys unveröffentlichten Arrangements befindet sich in der Paul Sacher Stiftung Basel. Strawinsky hat das Original von f-moll nach a-moll transponiert. Der Verlag Boosey & Hawkes brachte 1997 nach Strawinskys Tod im Rahmen eines 11-seitigen Sammelbandes Stravinsky for Piano. A collection of miniatures and arrangements for piano solo and duet (Platten-Nummer: 10631) als drittes Stück auf S. 67 einen Druck heraus, der mißdeutige und vermutlich falsche Stellen in Strawinskys Autograph (Takte 814) stillschweigend nach Verfahrensarten Rimsky-Korssakows bereinigt. Zusätzlich eingedruckte Akzidentien für Dynamik, Tempo und Phrasierung sind allerdings als nicht von Strawinsky stammend gekennzeichnet. Das Klavierstück wurde am 13. September 1982 auf dem Strawinsky-Fest in San Diego erstmals öffentlich gespielt.

 

 

 

 

 

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